Waar je op moet letten tijdens een repetitie met je band

5 tips voor de repetitie met je band, Afbeelding Band, Anne Ermens, Zangeres & Vocal Coach, Zangles in Arnhem

Deze blog schreef ik oorspronkelijk voor www.anneermens.nl, mijn eigen ‘officiële’ website voor mijn werk als zangeres en vocal coach. Omdat ik daar een ander bereik heb dan hier, wilde ik hem alsnog plaatsen.

De zomervakantie is bijna voorbij en een aantal van mijn leerlingen die zangles bij me volgen in Arnhem beginnen ook weer met het repeteren met hun bands.  De voorbereiding hiervan nemen we natuurlijk mee in hun zanglessen maar, los van individuele aandachtspunten, zijn er een aantal tips die voor alle vocalisten handig zijn. Hieronder dus, mijn tips voor de repetitie met je band.

1. Neem de tekst mee op papier en zet deze op een muziekstandaard

Wanneer je je tekst van je telefoon leest heeft dat een negatieve invloed op je houding, bovendien belemmert het je contact met andere muzikanten. Natuurlijk moedig ik het aan de tekst zo snel mogelijk uit je hoofd te leren, maar zelfs dan is het raadzaam ‘em alsnog mee te nemen om aantekeningen te maken. Omdat de vorm verandert bijvoorbeeld, of omdat er wordt besloten de saxofoonsolo in te korten en daar een ‘gesprek met het publiek’ te plannen. Werk je liever digitaal, dan zijn er speciale standaards voor tablets verkrijgbaar.

2. Communiceer je verwachtingen naar elkaar

Wees zelf duidelijk en vraag ook duidelijkheid aan de muzikanten. Als jullie repeteren om 20.00, beginnen jullie dan om 20.00 met opbouwen of spelen jullie dan het eerste nummer? Is het doel van de repetitie om fouten te verbeteren of om gezellig samen te spelen? Is er een bandleider? Wordt er verwacht dat de toetsenist, gitarist en bassist hun akkoorden ter plekke controleren of neemt iemand hier in de voorbereiding de leiding in? Met duidelijke afspraken en verwachtingen voorkom je een hoop irritatie en kun je je tijd optimaal benutten.

3. Oefen tijdens de repetitie óók zoals op het podium

Als je van plan bent op te gaan treden is het raadzaam af en toe tijdens de repetitie in een podium-opstelling te staan.  Veel bands repeteren  constant in dezelfde ‘knusse’ opstelling, waarbij iedereen elkaar ziet en er veel contact is. Als zangeres kan het dan echt even schrikken zijn wanneer je ineens vooraan op het podium staat en je publiek moet entertainen. Extra tip: film een keer zo’n repetitie en kijk ‘em met z’n allen terug. Wellicht zie je nog mogelijkheden om dingen te verbeteren of toe te voegen. (Zoals dansjes voor de blazers, vinden ze altijd leuk. *Kuch*)

4. Zorg voor je stem, en voor je oren

Bands gaan hard. Vaak is het volume van de drummer zo luid dat de gehele ritme-sectie dat als norm neemt en het volume steeds hoger tegen elkaar opdraait. Doe dus oordoppen in, dat kunnen hele chique op maat gemaakte zijn maar bij een drogisterij is ook van alles te vinden. Zorg daarnaast dat je jezelf wél goed hoort, dat kan via een monitor, maar ook via een koptelefoon of in-ear set. Dit is enorm belangrijk; ook al is je vocale techniek in je huiskamer fenomenaal, in een oefenruimte is veel moeilijker om je stem niet te forceren.  Zangers en zangeressen die last hebben van hun stem na een repetitie zijn helaas eerder regel dan uitzondering. Heb je je eigen microfoon, neem die dan ook lekker mee naar de repetitie, wel zo hygiënisch.

Op de site van Popschool Maastricht vind je veel meer informatie over gehoor/gehoorschade en in-ear-monitors.

5 tips voor de repetitie met je band, Afbeelding Band, Anne Ermens, Zangeres & Vocal Coach, Zangles in Arnhem

5. Probeer te vertalen wat ‘ze’ bedoelen en wees reëel 

Zangeressen en zangers krijgen vaak feedback. Van bandleden, van ouders, van de hele wereld. Omdat iedereen over stembanden beschikt denken we blijkbaar ook allemaal te weten ‘hoe het zou moeten’. En dus zeggen bandleden, zeker in coverbands, dat het ‘minder geschoold moet’, ‘je minder moet knijpen’ of ‘meer moet zingen zoals ‘Aretha Franklin’. Dat is uiteraard goed bedoelt, maar je stembanden zijn je stembanden. Er is van alles te leren en te ontwikkelen, echter, ze hebben allemaal hun eigen sound. Je kan van een sopraansaxofoon ook niet verwachten dat hij hetzelfde klinkt als bassaxofoon, het is een ander instrument. Met ‘minder knijpen’ wordt soms ook bedoeld dat je scherper zingt dan de band zou willen. Kijk dus of je alle goedbedoelde adviezen kan omzetten naar iets waar je concreet wat mee kan tijdens de repetitie.

Een terugkerend punt, vooral bij zingende pubermeiden is ‘je moet minder onzeker zingen’. Ik heb nog nooit iemand gezien die na die tip zelfverzekerder en meer ontspannen ging zingen. Vertaal je het naar ‘ik zing misschien voorzichtig en bescheiden, misschien kan ik wat meer energie geven’ dan kan je er waarschijnlijk wél wat mee!

Wat vind jij?

Ik hoor graag of je wat aan de tips hebt gehad, en als je een toevoeging hebt wil ik dat uiteraard helemaal weten! En vergeet niet, je kan altijd je zangdocent om hulp vragen bij dit soort dingen. Hij of zij kan meeluisteren naar repetitie-opnames, en misschien zelfs een keer komen coachen tijdens een repetitie. Soms is het ook mogelijk om tijdens de les te werken aan microfoontechniek, en zelfs hulp te krijgen bij het instellen van alle apparatuur waar je mee te maken krijgt. (Uiteraard kan je contact met me opnemen als je een keer hulp kan gebruiken, ook eenmalig.)

Veel plezier in de oefenruimte!

Groetjes,
Anne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *