Social media en keuzestress

social-media

Ik heb vaak een hoop te vertellen. Er zit veel in mijn hoofd, en als ik hetgeen wat me bezig houdt met anderen deel, dan wordt het wat minder aanwezig in mijn eigen brein en er is er weer ruimte voor andere dingen. Social media is dus best een handig middel voor me, want het geeft me op elke plek en elk moment de gelegenheid mijn ‘hersenen te legen’, zonder dat ik daar direct andere mensen mee lastig val. (Op mijn leeftijd wordt het denk ik niet meer gewaardeerd als ik tegen een willekeurige voorbijganger vertel wat ik die dag heb gedaan, en hoe ik dat heb ervaren.)
Bovendien is een ‘like’ of een reactie toch altijd wel leuk, en zijn veel mensen behulpzaam als ik dingen vraag als “Wie weet er nog een leuk Nederlandstalig duet voor mijn leerlingen?”

De vraag is alleen, wat zet je waar? *Nu komt een lange uiteenzetting*.

Twitter is zo lekker makkelijk om korte, losse zinnen de wereld in te sturen, maar dat heeft niet iedereen. Daarnaast was mijn intentie om het zakelijk te gebruiken, maar door de korte, losse zinnen, is dat lastig, want ik word toch in de verleiding gebracht om iets als “Echt een goed idee om een stroopwafel in de magnetron te doen!”, te plaatsen. Overigens begreep ik wel van een leerling dat Twitter echt heel erg uit is, dan weten jullie dat!

Facebook is gewoon de plek waar iedereen zit, en daarom ik ook. Ik ben alleen vrienden met mensen die ik ken, en leerlingen die ik in een groep lesgeef en/of moet beoordelen worden heel bruut niet geaccepteerd totdat ze afstuderen/stoppen. Hoewel ik geen geheimen heb, hoeven ze niet te weten wat ik bijvoorbeeld vind van de Zwarte Pieten discussie, want voor ik het weet wordt ernaar gevraagd in de les en ben ik zo tien minuten lestijd kwijt.

Verder vind ik Facebook vervelend met alle advertenties en dat vage privacy-gedoe, maarja, iedereen zit er, en het is zo leuk om oudleerlingen, klasgenoten, vrienden en familie die ver weg wonen een beetje te kunnen volgen!

Instagram heb ik ook, want elke selfie ziet er beter uit met een leuk filtertje erover heen. Het is ook leuk om anderen te volgen want dan zie je gewoon leuke plaatjes. Zo simpel is het. Ik heb een gesloten account, dus als je me wil volgen moet ik je eerst accepteren, want niet de hele wereld hoeft te zien hoe ik op mijn balkon zit te chillen of hoe ik eruit zie met krulspelden in. Op een dag accepteerde ik ook een leerling, omdat ik er niet echt kwaad in zag, en dat bleef zo. Met als resultaat dat ik laatst een groep aansprak met de woorden; “Ik vind het allemaal prima dat jullie me volgen, maar als er tijdens de les vragen komen over welk ras die hond is op mijn Instagram, dan blokkeer ik jullie allemaal! Na de les, prima, maar in de les geef ik gewoon les.”. En daar houden ze zich keurig aan.

Google+ zou ik het liefste gebruiken, ik vind het overzichtelijk, en vind Google gewoon fijn. Het zou mooi zijn als we gewoon met z’n allen een datum prikken, en dan met z’n allen stoppen met Facebook en overstappen op Google+. Kan je ook lekker duidelijk aangeven wie wat mag zien.

LinkedIn heb ik ook. Weet niet echt waarom, want ik heb genoeg werk en als ik het niet zou hebben zou LinkedIn ook niet de plek zijn om het te vinden.

YouTube is overzichtelijk, want dat is alleen voor filmpjes.

Mijn ‘zakelijke muziek’-website’  is puur zakelijk, tenminste, dat ik de bedoeling. Zo tikte ik laatst een lang verhaal over trots zijn op mijn leerlingen. Dat was eigenlijk meer iets voor Facebook, maar te lang daarvoor. Het sluit aan bij mijn werk, dus dan maar op de site. Maar als iemand op zoek is naar een zangeres, en dat lange verhaal leest, heeft diegene daar totaal geen boodschap aan. (Ik denk dat ik het verhaal dan ook maar hierheen verplaats.)

Eigenlijk is dit hele verhaal samen te vatten in het volgende examen.

Examen voor een ‘Social Media Expert’.

Koppel het juiste bericht aan het juiste medium, er mogen meerdere antwoorden per bericht worden ingezet.

Berichten

  1. Ik heb een heel lang verhaal getypt over ‘De keuzestress van Social Media’ (dit verhaal dus).
  2. Mijn leerlingen treden op, kom kijken!
  3. Bovenstaand filmpje.
  4. Sommige leerlingen hebben zoveel problemen, en ik zou ze zo graag helpen maar weet niet hoe, want moet eigenlijk alleen maar zangles geven. Hoe doen andere docenten dat?kan (bij social media)
  5. Kijk een wat een lieve foto van mijn woestijnratje! (5x per dag)
  6. Oeps, dit is al de 3e keer MacDonalds in 2 weken.
  7. Ik treed op maar je mag niet komen kijken want het is besloten.
  8. Op mijn nieuwe telefoon zit Siri, en ik heb net 3 kwartier tegen hem gepraat omdat de antwoorden zo grappig zijn.
  9. Aaaah ik ben zó gelukkig vandaag (+ een overzichtelijke lijst met redenen waarom dan).
  10. Ik heb een nieuwe baan, superleuk, het is *blablablabla*.
  11. Deze zomer kan je weer zanglessen volgen met de ‘Zomerstrippenkaart!’.
  12. Ik treed op, kom kijken!
  13. Echt een goed idee om een stroopwafel in de magnetron te doen!
  14. Ik ben zo trots op mijn leerlingen (zoals eerder geschreven).
  15. Een grappig plaatje zoals hiernaast:

Mogelijk inzetbare kanalen

A. Twitter
B. Facebook
C. Instagram
D. Google+
E. LinkedIn
F. YouTube
G. Mijn ‘zakelijke muziek’-website
H. WhatsApp naar ouders/zusje/vriend/goede vrienden en vriendinnen
I. Hier, en dan kijken mensen wel als ze er zin in hebben en ben jij het lekker kwijt.
J. Gewoon niet. Hou dit soort onzin gewoon lekker in je eigen hersenen of koop een dagboek.

Wie het weet mag het zeggen!

Liefs,

Anne

 

2 reacties

  1. En niemand reageert… je geeft ook wel veel huiswerk en dat heen en weer scrollen op de mobiel is ook geen succes… Laten we het erop houden dat deze blog een goede stap is geweest en jij je leuke gedachtes nooit en te nimmer alleen voor jezelf mag houden. Enne alle info mag mijn kant op komen ook via app of mail ?

    1. Haha op Facebook waren er wel wat reacties gelukkig. Maar ik ben soms wat langdradig en uitgebreid, deze blog schept wel een realistisch beeld van hoe het er in mijn gedachten aan toe gaat. Druk en een beetje hysterisch ? Ik zal je op de hoogte houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *