Organiseren kun je van mij leren | Deel 1: Inleiding & Eerste Twee Gouden Tips

Organiseren kun je van mij leren

Oh yeah, de inleiding. Want over organiseren heb ik zoveel te vertellen dat ik er gewoon een complete categorie aan ga wijden.

Ik ga het heel on-Nederlands en totaal niet bescheiden zeggen: ik kan goed organiseren en daar ben ik trots op*. En dat kan ik goed omdat ik van nature een chaoot ben. Ik ga van de hak op de tak, vergeet snel dingen, laat troep slingeren, en heb periodes gehad dat ik in een enorme puinhoop op de bank ging zitten. Om vervolgens  een half uur om me heen te kijken en te denken ‘het is wel een bende zeg, ik weet niet waar ik moet beginnen’.

Chaotisch, en dan?!

Als je chaotisch bent kan je uiteindelijk twee dingen doen. Eraan toegeven. Of een dikke vette manier vinden om er mee om te leren gaan, het te ontwikkelen en te verbeteren. En dat heb ik gedaan, Want – ook al klinkt het niet avontuurlijk – structuur, regelmaat en orde (kots) geven juist ruimte voor vrijheid, avontuur en spontaniteit!  (Oh my God Mike, it’s amazing! #tellsell) Er hangt namelijk geen grote boze wolk van onrust  (“Shit morgen deadline, weer te laat begonnen, waar is eigenlijk m’n wasmiddel, ah nee ik heb geen ontbijt, mijn visite heeft geen wc papier, waarom kan ik niet ontspannen in mijn eigen huis?!”)  boven je hoofd.

Bij voorbaat dank

Deze categorie aan blogposts is te danken aan m’n ouders, die niet accepteerden dat ik te laat kwam of m’n fiets buiten liet staan terwijl die in de garage hoorde. Die pissig werden als er geen nieuwe wc-rol werd opgehangen of er weer spullen op de trap lagen te slingeren. Wie had gedacht dat het zo goed zo komen!

Post it
Dit is toch je grootste nachtmerrie?! #postitpaniek

Eerste gouden tip

Gebruik geen verschillende ‘herinnerings-methodes’ meer. Hoe Instagram-waardig ze ook zijn, 1 agenda, 7 vrolijk geïllustreerde notitieboekjes,  1 verjaardagskalender, 3 afspraak-kaartjes van tandarts en dergelijke, 5 vrolijke post-it’s; het staat garant voor een onoverzichtelijke hoop ellende. Heb je daarnaast ook nog zogenaamd handige apps en digitale agenda’s, dan is het einde helemaal zoek!

Het enige wat je zou kunnen doen (en dat doe ik ook) is onderscheid maken tussen datum-gerelateerde afspraken en overige ‘dingen’. Oftewel een (1!) agenda en een (1 dus!) middel om overige notities op te maken. Mijn voorkeur is digitaal; je kunt er geen thee over gooien waardoor de letters onleesbaar zijn, en je kunt em ook niet kwijtraken. Tenminste, je kan je telefoon wel kwijtraken, maar als je enigszins dingen weet te synchroniseren is alles alsnog online te vinden.

Tweede gouden tip

Als je uitstelt, doe het dan goed. Maak er gebruik van. Bijvoorbeeld; gisteren moest ik mijn administratie doen, en dat stelde ik uit, in plaats daarvan ging ik mijn mail beantwoorden. Ik kon er ook voor kiezen om een leuke serie te kijken (New Girl, Big Bang Theory, Modern Family…) maar dan zou ik me pas echt schuldig voelen. Ik had er dan ook niet van kunnen genieten omdat ik de hele tijd zou denken ‘ik moet de administratie nog doen’. Op deze manier heb ik vorige zomervakantie een immense grote schoonmaak gehouden, mijn huis kon zo op Pinterest. Gewoon puur omdat ik me niet kon motiveren om mijn website bij te werken. En dat deed ik uiteindelijk rond de herfstvakantie, waarschijnlijk om uit te stellen dat ik moest koken. (Bizarre ontdekking: eigenlijk zijn mijn meeste berichten hier ook ontstaan op momenten dat ik eigenlijk iets anders moest doen. Oeps.) Natuurlijk: uitstellen is nog altijd de beste manier, maar deze manier krijgt een mooie tweede plek.

Hier hou ik het even bij, binnenkort meer!

Liefs,

Anne

*In het dagelijks leven dan. Toen ik voor leerlingen een bezoek aan ‘The Lion King’ moest plannen, inclusief eten en vervoer, brak het zweet me uit. Dat is organiseren voor gevorderden en daar begin ik voorlopig niet aan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *