Liefdesverdriet: 8 Tips van een Ervaringsdeskundige

Proloog

Wanneer ik begin aan deze blogpost is het eind augustus en heb ik liefdesverdriet. Gisteren liep het stuk met mijn Vakantievriendje.

In mijn blogplanning staat dat morgen de blog over de ‘soort van liefdesbrief aan mezelf‘ online komt. Ik twijfel even of ik dat moet doen: hoe geloofwaardig is het immers allemaal, wanneer de schrijfster op het moment van publiceren schokkend op de bank zit te huilen, en denkt aan ‘hoe ze hem mist’. Toch besluit de planning zo te houden. Ik ga niks veranderen aan mijn brief van toen, en morgen plaats ik hem. Omdat ik achter iedere letter sta.

Om diezelfde reden besluit ik ook de blogs over ‘Hem‘ en ‘Het Avontuur‘ gewoon te gaan plaatsen. Als het verdriet gezakt is hoop ik er met veel plezier aan terug te kunnen denken.

Liefdesverdriet

Eerste Hulp Bij Liefdesverdriet

Al langer was ik van plan hierover te schrijven. Tijdens het lesgeven heb ik afgelopen jaren zoveel mensen gezien met liefdesverdriet. Volwassenen, pubers, mannen, vrouwen… Uiteindelijk kwamen ze natuurlijk bij mij voor zangles, en was het niet mijn taak ze te troosten en te adviseren. Door deze blogpost te schrijven hoop ik in ieder geval iemand toch een beetje te kunnen helpen.

(Ik had overigens niet bedacht dat ik mijn eigen adviezen nog zo hard nodig zou hebben. Maar laten we het erop houden dat adviezen pas echt van waarde zijn als de adviseur er zelf ook wat aan heeft.)

Tip 1: Luister niet naar alle adviezen

Tijdschriften, het Viva-forum, vriendinnen, familie; ze zullen je allemaal goedbedoelde adviezen geven. Ben er dankbaar voor maar gebruik alleen de adviezen waar je wat aan hebt. ‘Gooi al haar spullen uit het raam en wis haar nummer’ kan misschien een praktische oplossing zijn, maar als je behoefte hebt aan contact om iets goed af te sluiten dan moet je dat lekker doen.

(Persoonlijk ben ik een ramp in het loslaten van mensen. Mijn motto is daarom ‘Hopen mag, wachten niet’: ik mag best hopen dat dingen nog goedkomen, maar moet wel door met mijn leven en openstaan voor eventuele anderen. Als iets écht voorbestemd is dan komt het wel. #innerboedha)

Tip 2: Zorg dat je blij bent met jezelf

Of iemand nou wel of geen relatie met je wil, jij bepaalt zélf hoe blij je bent met jezelf. Niet de ander. En hoe je over jezelf denkt, dat kan je beïnvloeden met je gedrag. Wil je iemand zijn die constant op WhatsApp kijkt om te zien of hij al aan het typen is? Iemand zijn die op Facebook kijkt wanneer ze voor het laatst online was, en op Instagram wiens foto’s ze heeft geliked? Of wil je iemand zijn die zich pro-actief opstelt, en een stuk gaat hardlopen om te zorgen dat ie – in hoeverre dat dat haalbaar is – wat lekkerder in z’n vel zit?

Over hardlopen gesproken, volgens therapeut Bram Bakker en zijn boek Runningtherapie  is dat sowieso een goed idee: de endorfine die je aanmaakt schijnt sombere gevoelens te verminderen.

Tip 3: Zorg goed voor jezelf

Eet gezond. Drink voldoende. Ga slapen. Poets je tanden. Kleed je aan. Doe de gordijnen open en het licht aan. Het lijkt zo logisch, maar als je s’ochtends huilend wakker wordt kan elke activiteit zwaar zijn. Je lichaam kan verdoofd en gesloopt aanvoelen, waardoor de wandeling naar de wc voelt als een reis om de wereld. Doe het toch. Ook al voelt het alsof de wereld stilstaat, dat gebeurt niet echt. Zorg dat je blijft leven, zelfs als het misschien niet de moeite waard voelt.*

*Dit is niet overdreven. Liefdesverdriet kan schijnbaar dezelfde gevoelens en klachten opwekken als bij griep, depressie of zelfs een cocaïneverslaving. Zoek hulp als het de verkeerde kant op dreigt te gaan! Je kan je huisarts bellen, gratis contact opnemen met MIND Korrelatie, of – als je jonger bent – de Kindertelefoon

Liefdesverdriet, Tips
Ik weet dat het een depri plaatje is maar soms is het ook gewoon niet anders.
Tip 4: Deel je gevoel

Laat mensen weten dat het niet goed met je gaat. Geef ze de kans om je te helpen. Ze kunnen het verdriet misschien niet wegnemen, maar je leven wel tijdelijk een beetje comfortabeler maken, al is het maar door een eitje voor je te bakken.

Tip 5: Haal de spullen weg

Weggooien hoeft niet, maar Haal De Spullen Weg! Stop ze in een doos en zet die in je kelder. Voorkom dat je elke keer als je zijn groene tandenborstel ziet weer in tranen uitbarst. Dat je een brok in je keel krijgt als je weer kijkt naar zijn grappige tekst op je lightbox. Gevoelens onderdrukken vind ik geen goed idee, maar je verdriet constant voeden en jezelf kwellen met flashbacks levert ook niks op.

Tip 6: Maak plannen

Alle afspraken die in je agenda stonden met hem of haar komen te vervallen. Maak nieuwe plannen. Zorg dat je dingen hebt om je op te verheugen, om naar toe te leven. Je had het Groupon-5-gangen-diner misschien voorgesteld met een hoop romantiek en liefdevolle woorden, maar een avond lachen met je beste vriend is óók leuk.

Tip 7: Maak ruimte voor je verdriet

Je kan drinken, blowen, gokken of hele nachten doorwerken. Maar als er verdriet zit, dan zit het er. Ja, je kan het negeren en onderdrukken in de hoop dat het weggaat. Maar ik geloof niet dat dat gebeurt. Laat zijn wat er is.

Ruimte maken betekent overigens niet dat je een maand niet hoeft te gaan werken en jezelf met Ben & Jerry’s begraaft achter de TV. Het kan wél betekenen dat je je planning zo aanpast dat er ruimte is om in je pauze een stuk te gaan wandelen met een fijne collega, zodat je even je tranen kan laten gaan.

Tip 8: Train je hersenen door te schrijven en fantaseren

Ik heb gelezen dat het bewezen is dat je je gevoel kan sturen door de volgende dingen te doen:

  • Dagelijks schrijven over positieve gevolgen van de break-up. Bijvoorbeeld: ‘Nu heb ik in ieder geval geen last meer van die irritante kat van haar’ of ‘Fijn dat ik in ieder geval niet meer wakker word gehouden door zijn gesnurk’.
  • Elke avond twintig minuten fantaseren over een gelukkig leven in de toekomst. Volgens therapeut Paul McKenna herstel je daardoor sneller omdat je lichaam daar positief op reageert. Ik zou dit ook lekker schrijvend doen, dan dwaal je minder snel af. De beste man heeft hier blijkbaar ook een boek over geschreven, maar ik weet verder niet of dat een aanrader is. Ik hoop eigenlijk dat deze tips al voldoende zijn.

Tijd, Tinder

En het belangrijkste

Het belangrijkste is ook meteen het meest klote: Het kost tijd. Je kan alle tips van de wereld opvolgen maar het doet gewoon pijn. Er is geen drankje om het goed te laten komen tussen jullie. Er is geen pil om nooit verdriet te hoeven voelen. Dingen kosten al-tijd tijd. Geef jezelf die tijd. Of het nou gaat om een one-night-stand, een scheiding of een vakantievriendje, niemand bepaald hoelang verdriet duurt. Maar vertrouw erop, er komt een moment dat het minder wordt. Dat de tranen op zijn. En dat je uiteindelijk een dag niet aan hem of haar denkt. Er misschien weer ruimte komt voor iemand anders.

Die misschien ook weer liefdesverdriet veroorzaakt. Het is natuurlijk gewoon dweilen met de kraan open. Een oneindige cirkel van verliefd-verdriet-verliefd-verdriet. 

Quote Liefdesverdriet, Liefde en Balans (Eat, Pray, Love)

Ik kan niet garanderen dat het snel goedkomt en je gauw je ware prins of prinses op het witte paard tegenkomt. Ik kan niet beloven dat je lang en gelukkig leeft. Hoe dan ook hoop ik dat ik gelijk heb; dat het allemaal de moeite waard is.

Heb je nog extra tips dan hoor ik het graag van je!

Liefs,

Anne

(Bonustip: zoals je in mijn favorieten van September kon lezen raad ik je aan om ‘Anchorman’ te kijken. Zodat je weer weet dat je kan lachen, ook in deze sombere tijd.)

Sommige links in deze blogpost zijn Affiliate Links. Lees er meer over op deze pagina. 

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *